Search This Blog

assalamualaikum

bufday

Daisypath Happy Birthday tickers

Thursday 15 December 2011

Sepi sebuah desa

Desaku indah permai
nyaman angin salju menyapaku
menggamit memori lalu
di sini aku membesar
mengharungi  desaku tercinta
liku hidup seorang perantau
meredah ranjau berliku
di tengah kota metropolitan.

Desaku wangi,desaku hijau
diselimuti sawah padi membentang luas
semak melingkar,unggas berterbangan
syahdunya menyedut haruman bunga lalang
setitis embun di pagi nan dingin
di sini aku berdiri sebagai anak desa
menyaksi syahadah anak Adam
demi kesinambungan hidup.

Desaku aman,desaku megah
Menitip kasih penghuninya
Hidup melata,meratah alam
Sunyi tiada pencemaran
Bunyi cengkerik menyapa malam
Tanda alam berbual

Aku ibarat pungguk merindukan bulan
Mengharapkan desaku tanpa pancaroba
Oleh tangan-tangan rakus
Melabuhkan dosa dan maksiat.



Nukilan:
Purple Dahlia

1 comment:

  1. ini merupakan idea yg ku dpt melalui beshfren aku yg suka tggal di kg die,n kebetulan aku pun lama b'cuti di kg, so,dpt la idea nie....

    ReplyDelete